درباره شهرداری ساری
هدف اولیه از تأسیس بلدیه حفظ منافع شهری، برآورده نمودن حوایج شهرنشیان مانند اداره کردن اموال منقول و غیر منقول و نگهداشت سرمایه های متعلق به شهر، نظافت کوچه ها و معابر شهری، روشن نمودن شهر، بیمه بناهای متعلق به شهر در برابر حریق و غیره بوجود آمد و بابت ارائه چنین خدماتی به مردم از آن ها عوارض دریافت نموده و از آن طریق هزینه های جاری بلدیه و حقوق رفتگران و ... تأمین می گردید.
همزمان با تأسیس بلدیه، قانونی به تصویب مجلس رسید که بر اساس آن انجمن بلدیه وظیفه داشت تا نسبت به انتخاب شهردار با رأی و نظر مردم اقدام نماید .
در سال ۱۲۹۰ شمسی با پیشنهاد دولت مبنی بر انفصال انجمن بلدیه موافقت گردیده و در سال ۱۲۹۹ سید ضیاءالدین طباطبایی نهاد مستقلی مانند بلدیه را که به دولت وابسته بود را بنا کرده و در سال ۱۳۰۰ شمسی اداره بلدیه رسماً وابسته به دولت شد.
آغاز به کار بلدیه در ساری مربوط به سال ۱۲۹۸ می باشد و احمد ممنون به عنوان اولین شهردار ساری در سال ۱۳۰۱ معرفی شد.
اولین نامه تایپی اداری شهرداری در زمان تصدی آقای محسن وزیری شهردار وقت ماشین نویسی شد.
اولین درشکه برای شهرداری ساری در سال ۱۳۲۹ و در زمان مسئولیت آقای احمد ممنون خریداری شد.
اولین ماشین آتش نشانی در سال ۱۳۴۶ برای شهرداری و در زمان آقای خاوری خریداری شد.
ساختمان شهرداری در سال ۱۳۲۰ به مدت ۵ سال در اشغال روس ها بود.
بناء ساختمان شهرداری از سال ۱۳۱۸ آغاز و در سال ۱۳۲۰ به اتمام رسید.
اولین بانویی که به استخدام شهرداری درآمد خانم ایران اکبری در سال ۱۳۲۹ بود که به عنوان ماشین نویس مشغول به فعالیت گردید.
آقایان رضا ضیائی و غلامعلی ضیائی اولین افرادی بودند که کار روشنایی شهر را با فانوس هایی که به درختان آویزان شده بودند از شهرداری به سمت ساعت، دروازه گرگان و دروازه بابل تأمین نمودند.
آقایان دکتر اولادی و مدانلو اولین مدیران کشتارگاه ساری بودند.
آقای حسین سهرابی اولین رئیس اداره نوسازی بود.
آقای اخباری اولین رئیس اداره درآمد شهرداری بود.
خانم نوبخت اولین بانویی بود که به عنوان نماینده انجمن شهر ساری انتخاب شد.
در سال ۱۳۳۳ شهرداری ساری صاحب دو شماره تلفن ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ شد.
در سال ۱۳۵۰ شهرداری ساری صاحب ۷ دستگاه مینی بوس جهت جابجایی مسافران درون شهری گردید.
در سال ۱۳۶۰، ۲۱ دستگاه اتوبوس برای واحد اتوبوس رانی شهرداری خریداری شد.
اولین مسئول مخابرات شهرداری آقای سلطانی و دومین نفر جناب آقای رنجبر می باشد.
اولین مدیر ستاد مبارزه با سد معبر شهرداری آقای وثوق بود.
اولین مدیر اداره آب آقای ناصر نیک بخش بود.
اولین مدیر کارگزینی آقای نجفی بود.
آقایان علی رکابی و رضا اسماعیلی اولین مسئولین پایگاه بودند.
آقایان شکارچی و پریچهره اولین رؤسای واحد روشنایی بودند.
اولین بار خیابان ۱۸ دی در سال ۱۳۲۵ آسفالت گردید.
اولین روزنامه شهرداری با نام شاهین در سال ۱۳۲۸ به مبلغ ۱۰۰ ریال انتشار یافت.
اولین رئیس اداره خدمات شهری آقای اختیاری بود.
اولین مدیر آرامگاه ساری مرحوم گلچین بود.
خیابان قارن در زمان شهردار ابطحی افتتاح شد.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آقایان اخیانی، خدابخش، قلیشلی، کرمانی، دامادی، یوسف نژاد، خلیلی، خان محمدی، صادقلو، قنبرپور، رضویان، باقری، حجازی ، مهدی عبوری، عبدالحمید فرزانه، عباس رجبی، حمیدرضا مرادی و جواد طالبی در جایگاه سرپرست شهرداری ساری و یا شهردار ساری قرار گرفتند.
در بین 48 شهردار ساری تنها آقایان محمد قنبرپور ، سید علی حجازی، سید مرتضی (عادل) رضویان، احمد معمارکرمانی ، مجلسی، عبدالحمید فرزانه، عباس رجبی، حمیدرضا مرادی و جواد طالبی از کارکنان شهرداری ،شهردار و یا سرپرستی شهرداری را بر عهده داشتند.