راهکار مدیریت شهری ساری برای توسعه بومی

جمعه بازار هفتگی؛ راه کار شکوفایی اقتصاد شهری و نشاط شهروندی

کد خبر : 803018 آذر 1397اخبار 0
تولیدکنندگان بدون واسطه و با کمترین هزینه نقل و انتقالات محصولات خود را به بازارها آورده و مشتریان یا شهروندان قدرت خرید کالاها و محصولات مرغوب و مناسب را باقیمت مناسب پیدا می‌نمایند.
جمعه بازار هفتگی؛ راه کار شکوفایی اقتصاد شهری و نشاط شهروندی

در بسیاری از کشورهای دنیا شاخص نشاط اجتماعی شهروندان به‌عنوان یک اصل کلیدی در برنامه‌ریزی‌های شهرسازی و طرح‌های  شهری موردتوجه قرار می‌گیرد. به‌گونه‌ای که حتی استفاده از رنگ‌ها و جمعیت‌شناسی  مناطق شهری با پیوست بافت‌های فرهنگی و تاریخی به‌عنوان فاکتورهای مسلم در درآمدزایی و اقتصاد شهری موردتوجه قرار می‌گیرد. استفاده از هژمونی زمان و مکان به‌صورت دو عامل تأثیرگذار در تبیین مبانی اقتصادسنجی نیز در راهبردهای شهری همواره در زاویه دید صاحب‌نظران و کارشناسان به‌صورت عینی بروز دارد.

 

 

جمعه بازار نوستالژی به عظمت یک تاریخ

 

تجربه جمعه‌بازار در کشور ما و حتی منطقه شمال کشور یک نوستالژی سنتی و تاریخی است. در برخی از کشورهای اروپایی برپایی بازارهای هفتگی و شبانه موردتوجه کارشناسان برنامه‌ریزی‌های شهری است. از سوی دیگر در استان‌های شمالی پیشینه صدها ساله برپایی جمعه‌بازار در شهرهایی همچون جویبار، رشت و... نمونه‌هایی موفق به شمار می‌رود. ازلحاظ اقتصادی نیز در چرخه پایداری در درآمدزایی و افزایش تولید ناخالص داخلی در مقیاس بومی نیز این‌گونه بازارها بسیار مؤثر است. اگرچه تحقیقات دقیقی در این زمینه چندان به چشم نمی‌خورد اما شواهد و دلایل مدیران و کارشناسان حاکی است برگزاری این‌گونه بازارها آن‌هم در روز تعطیل هفته (جمعه) باعث افزایش بهره‌وری اقتصاد بومی مبتنی بر بازار و گردش مالی شهروندان شده و همین اتفاق نیک نیز باعث حمایت مؤثر از همه عوامل در زنجیره تولید و عرضه کالاها و محصولات بومی می‌گردد. تولیدکنندگان بدون واسطه و با کمترین هزینه نقل و انتقالات محصولات خود را به بازارها آورده و مشتریان یا شهروندان قدرت خرید کالاها و محصولات مرغوب و مناسب را باقیمت مناسب پیدا می‌نمایند.

 

اقتصاد شادی؛ نوید بخش شورو نشاط شهروندی و بهره وری موثر

 

تدبیر مهدی عبوری شهردار ساری در پیشبرد هدف ایجاد و گسترش روحیه امید در شهروندان همچنان یک راهبرد هوشمندانه و پیگیرانه است. حضور هدفمند و بانشاط شهروندان در یک روز تعطیل بیرون از خانه و ایجاد پیش‌زمینه‌های جنب‌وجوش مردمی و شور و طراوت حاصل از گشت در بازارهای سنتی خود به‌تنهایی نمونه‌ای از یک اقتصاد مبتنی بر شادی است. "اقتصاد شادی" در دنیای امروز نه یک عنوان بلکه واقعیتی مسلم و شناخته‌شده به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که استراتژی گردشگری بومی نیز بر زیرساخت آن تعریف می‌شود. بازارهای شاد، شهروندانی بانشاط را به دنبال دارد و روحیه امید و پویایی را در همه سازوکارهای شهری با خود یدک می‌کشد.

 

پشتیبانی ازگردشگری بومی، کارکرد دیگر جمعه بازار

 

کارکرد دیگر جمعه‌بازار که با درایت مدیریت شهری ساری و به‌منظور بهینه‌سازی چرخه درآمدزایی پایدار بومی اجرا می‌شود، ویژگی گردشگر پسند بودن و شناخت دقیق‌تر شاخصه‌های فرهنگ بومی و سنتی است. شاید یکی از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگر و انگیزه بخشی به آنان به‌خصوص گردشگران خارجی، شناخت بهتر مؤلفه‌های اقتصادی و محصولات بومی ساز است. جذابیت و تنوع بومی در همه مناطق شمالی کشور به‌خصوص منطقه شمال کشور و به‌خصوص شهر ساری با پیشینه 3 هزارساله باعث شده تا بازارهایی همچون جمعه‌بازار و نظایر آن‌هم برای گردشگران داخلی و هم برای خارجی‌ها بسیار جالب و سودمند باشد.

 

نگاه موثر به اسناد بالادستی و رضایت شهروندان در روند مدیریت شهری ساری

 

همگامی چنین پیشنهاد‌هایی درروند تصمیم‌گیری مدیریت‌های شهرداری ساری از وجه انطباق آن با اسناد کلان ملی نیز قابل‌توجه است. نهادینه‌سازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی و بهبود کارایی همه عوامل تولید با کوتاه کردن دست واسطه‌گری و ایجاد ارزش‌افزوده و پایش دقیق‌تر عرضه‌کنندگان کالا و خدمات نمونه‌ای دیگر ازاین‌گونه جمعه‌بازارهاست.

 

درهرصورت شهروندان ساروی می‌توانند ازاین‌پس فضای شهری خود را در روزهای استراحت  جمعه‌ها همراه با بوی خوش بهارنارنج و طعم خرید کالای مناسب خوش‌نقش تر و خاطره‌انگیزتر ببینند و لذت گشت‌وگذار را در جمعه‌بازار هفتگی بیشتر و بهتر حس کنند.  

 

روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری

 

 


افزودن دیدگاه




متن بالا را در زیر وارد کنید

رادیو شهروند
نقشه جامع شهر ساری
مجله شهروندی
چندرسانه ای
تجارب شهرهای موفق دنیا
ارسال تصویر
تصاویر شهر را برای ما ارسال کنید